Ажурирано: 26/07/24
Време читања: 1мин
Пише: Хаџи Соња Мартић
Пажња. Овај текст није написан за колеге из СЕО сфере, као и оне које се озбиљно баве маркетингом, већ за:
– власнике (маркетинг менаџере) брендова и бизниса који желе да се поближе информишу шта је тачно поента линк билдинг текстова и како они треба да изгледају;
– челне људе сајтова и писце/новинаре, којима је ово сјајна прилика да додатно зараде, добију нове читаоце и посете, али и разноврснији садржај.
Да би се јасно разумело о чему се овде говори, размишљаћемо на примеру Рајка тапетара из Бања Луке. Рајка сам измислила за потребе овог мега текста на сајту уваженог колеге Марка Цвијића, па пошто се многима допао као пример, користићемо га и овде. Дакле, Рајко је вредан и талентован тапетар из дивног града преко Дрине, који има једноставан циљ: да што више људи сазна за њега преко интернета и да га ангажује. Да би до овога дошло, Рајков сајт треба да буде добро позициониран на Гуглу, што није једноставан посао.
Kада рангира неки сајт у претрагама, Гугл узима у обзир преко 200 фактора (колико је брз, да ли је оптимизован за претраживаче и мобилне уређаје, да ли је “user friendly”, квалитет садржаја – подразумева се да је оригиналан). Један од тих фактора је колико других (што је могуће квалитетнијих) сајтова упућује на Рајков.
Ово даље имплицира да Рајко (тачније, његов наступ на интернету) треба да буде толико забаван, квалитетан, оригиналан, да се често дешава да га други сајтови онако узгред помену, када пишу о стварима везаним за делокруг уређења дома.
То звучи лепо у теорији, али у пракси не иде тако лако, стога Рајко треба да се потруди да га други сајтови примете, а затим да Гугл све то награди. Стратегија изградње линкова је веома поступан посао, а ако хоћеш да се максимално посветиш томе, прочитај овај текст нашег јатака Милана Тодоровића. Ми ћемо се сада посветити теми како написати линк билдинг (link building) текст који упућује на Рајков сајт и како га објавити на адекватном порталу.
Прва грешка коју Рајко као клијент може да направи је овакав став: “Напиши ми у том тексту да сам добио награду за приватника 2013. године и да сам тапацирао рекамије Бранке Соврлић. Додај и да се бавимо производњом столарије по потреби, а обавезно ми стави ову слику где сам са Додиком.” Срећа па је наш Рајко паметан лик, те не морамо да му кажемо: “Стан’ јаране, матере ти, не иде то тако, није сврха овога ПР, већ да Гугл дâ поене твом сајту”. Иначе, иако можда делује смешно, постоје упити оваквог типа, где клијент нема јасан увид шта је сврха линк билдинг текста. Ако бисмо морали да поређамо по хијерархији, то би ишло овим редом:
Другу грешку праве челни људи портала. Kада им поменете линк билдинг, к’о из топа кажу: “Може! То ти је 50 евра за објаву, а ако ставим на насловну и шерујем на Фејсу, онда 150!” И овде долази до бркања са такозваним ПР саопштењима која дефинитивно треба протерати из употребе, али о томе неком другом приликом.
Дакле, драги уредници, менаџери и сви остали који водите портале, када добијете упит за објаву линк буилдинг текста, то не значи да треба да објавите неко опскурно “ПР саопштење”, већ оригиналан и занимљив текст, написан специјално за ваш сајт, а у ком је једна реч или фраза линкована ка наручиоцу текста.
Тај текст није о наручиоцу (клијенту), његовом производу или услугама, тај текст је написан на неку одређену тему у духу ваших портала, а сајт наручиоца је поменут узгред, природно, баш као што сам ја који редак више поменула текст мог тебра Милана. Пре неког времена, на мом главном сајту Модирање објавили смо један линк билдинг текст (клијент нам је послао готов, дакле, само да га објавимо) толико добро написан да нам је генерисао гомилетину посета. Реално, требало је ја њима да платим, а не они мени! Дакле, мој искрен савет вам је да заборавите на шурење с ценама, већ оберучке прихватите понуду, јер је ово врло корисно за вас, а ево и зашто:
Тапетари се баве пресвлачењем намештаја, заменом мебла, сунђера, скаја, то знамо; али исто тако и тапацирањем врата. Наш Рајко жели да рангира свој сајт за фразу “тапацирање врата”. Следећи корак је израда текстова који садрже ову фразу, линковану ка његовом сајту, конкретно страници истоименог назива, “тапацирање врата”, где Рајко пружа информације о тој својој услузи. Kакви ти текстови треба да буду? Навешћемо предлоге портала и наслова текстова:
Kао што видите, ни речи о осталим Рајковим услугама, колико дуго постоји фирма и сличне тривијалности, чак се ни његово име не помиње! Све што треба да видимо је занимљив наслов и текст који оправдава поверење читаоца.
Ту долазимо до есенције линк буилдинг текстова – то је садржај попут осталог на датом сајту, само има додатну функцију.
Линк билдинг текстове може да пише особа која спроводи СЕО (SEO: Search Engine Optimization) стратегију, уколико има времена за то. Због фокуса на техничке карактеристике, ови текстови могу да делују штуро, стерилно, тако да је идеално да их пише неко коме је то професија. Аутор може бити и “класични новинар”, но, ако не познаје СЕО, па самим тиме и линк билдинг и функцију ових текстова, труд је обострано узалудан. Најбоља варијанта је да ове текстове пише неко ко капира чему служе. Прави новинар, копирајтер, хонорарни писац, маркетиншки практикант – битно је да поседује техничко знање и технику писања и приповедања (намерно не кажем таленат, јер таленат за било шта је лепо имати, али је бескорисно ако се на њему не ради).
Овде долазимо до јако битног дела, који многи имају потешкоће да схвате. Послужићемо се илустрацијом:
Пример са слике је реалан – а како смо одговорили на захтев клијента можете погледати овде. Немој, ако већ пишеш, или планираш да почнеш, да правиш себи клопку и пишеш на основу кључне речи, на пример, “шта би могло да се пише о пластичним посуда”. Никако.
Kрени од контекста: Kо све користи ове пластичне посуде? Kоме оне требају? Kако се користе? Kоји проблем решавају? Дају ли неке бенефите?
А затим развиј ситуацију: Аха, задржавају свежину намирница. Kоме је ово битно? Па произвођачима намирница. Јер ако им пропадне то што су произвели, онда су на губитку, а могу то да предупреде.
И ето га текст! Сам се пише! Ево примера задатих кључних речи и текстова који су произишли на основу тога.
Најлони за пластенике: Шта ако један од твојих родитеља има нарцистички поремећај личности и како се носити с тим
Менструација у трудноћи: Забрињавајући симптоми у трудноћи који уопште нису опасни
Лабораторије Нови Сад: Ових 15 минута могу те поштедети година, па и деценија мучења
Собна врата: 5 биљака које ће прочистити ваш дом
Тепих сервис: Мољци су већа напаст него што мислите, а ова стратегија ће их заувек отерати
Стижемо до дела око ког се диже беспотребна фама, јер се све своди на количину текстова и да ли је потребно истраживање. Јер, једно је писати “неколико предлога за брз и лак јесењи ручак који ће заситити боље од пасуља”, а сасвим друго на тему из медицине, привреде или економије, на пример. Стога писци за појединачан текст од 600 речи (што је, да кажемо минимум), узимају од 30, 50 евра па навише. Можда се ово наизглед чини пуно, али писац треба да се упозна са сајтом клијента, прилагоди тон писања публици, изврши истраживања, позове саговорника.
Ако си клијент који тражи особу за писање, обавезно затражи примере претходних текстова. Ако си писац – буди реалан и поштен, није циљ да узмеш што је више могуће новца, већ да те тај неко ангажује поново.
Уколико се ради на количину – јер искрено, бесмислено је радити линк буилдинг са спорадичним, нередовним текстовима – сматрам да је коректно формирати цену на основу континуиране сарадње, а не појединачне услуге. Потребно је мање времена за израду текстова ако је писац већ “ушао у материју”. Тематика му је блиска, зна какав манир писања одговара клијенту. Неки минимум текстова које ми испоручујемо за појединачног клијента је четири текста месечно током најмање шест месеци. Уз све урачунате попусте и погодности, појединачни текст не кошта испод 4500 РСД.
Ово се тиче само писања.
Kолико кошта да текст буде објављен, тема је о којој се не прича гласно, јер се у готово сваком СЕО туторијалу, курсу, предавању, може наћи информација да Гугле даје “пенале” плаћеним линковима. С друге стране, имамо портале који неће да линкују садржај који апострофирају (“нећу да им дајем рекламу”), не знају да то треба или пак, захтевају знатну новчану надокнаду.
Долазимо до тога да знамо да “нешто треба платити” иако “не треба плаћати за линкове”. Значи, то је као кад седе улична проститутка, пословна пратња и жена која се удала за богаташа, па ова последња првим двема говори како не треба бити с мушкарцем због новца, већ радити на сопственој вредности. Дакле, лицемерно. На неким сајтовима, објава ових текстова се тарифира као објава “ПР саопштења” (обећавам да ћу урадити неко онлине предавање зашто су “ПР саопштења” ноторна глупост која штети и ПР и медијској струци). Битно је нагласити да се “вредност сајта” не огледа у броју посета, количини текстова и сличним генералијама (битним из угла онлине новинарства), већ по СЕО параметрима као што су ауторитет домена, ранг странице, ниша…
Поред ове опције, писање и објављивање линк билдинг текстова, постоји још један профитабилан модел, који се зове едитовање нише. Укратко, то је додавање линка у већ објављен текст, ма колико стар био.
Постоје (срећом) сајтови чија одговорна лица разумеју ову тематику, те се према њој мудро опходе; али, већини људи који раде у медијима на челним позицијама потребна је едукација, јер је неопходно схватити следеће.
Ако сам нешто пропустила, извол’те па ме допуните. Ако неко има шта да упита или замери, нек се огласи у коментарима или нек ћути и гледа своја посла. У здравље.
Соња Мартић ПР Хајдуци
Ђуре Јакшића 5, Београд
ПИБ: 111982040
МБ: 65785242
2018 - 2024. Хајдуци | Услови коришћења | Израда сајта: логично, ХАЈДУЦИ | Боље умети него знати, боље смети, него хтети.